Psicologia Clinica dell'Infanzia

Scienze
dell'educazione e della formazione L-19

10589626
Psicologia Clinica dell'Infanzia

M-PSI/08

6 CFU

 

Prerequisiti

Per
uno studio adeguato della materia e per una comprensione chiara ed articolata
dei materiali didattici lo studente dovrebbe avere i seguenti prerequisiti: a)
nozioni di base psicologia dinamica e di psicologia dello sviluppo
(importante); b) conoscenza dell'evoluzione storica dei modelli psicodinamici
di funzionamento dell'apparato psichico (utile), c) nozioni di base sui
concetti chiave dei trattamenti psicodinamici (utile). L’insegnamento in ogni
caso offrirà a tutti gli studenti gli elementi necessari per acquisire le
competenze sopra esplicitate.

 

For
an adequate study of the subject and for a clear and articulated understanding
of the teaching materials, the student should have the following prerequisites:
a) basic knowledge of dynamic psychology and developmental psychology
(important); b) knowledge of the historical evolution of psychodynamic models
of functioning of the psychic apparatus (useful); c) basic knowledge of the key
concepts of psychodynamic treatments (useful). The teaching will in any case
offer all students the necessary elements to acquire the above competences.

 

 

 

1.1        
Contenuto dell’insegnamento

Il
programma didattico sarà suddiviso nelle seguenti aree tematiche generali: 1) introduzione
alla psicologia clinica dell'infanzia e approfondimento teorico clinico della
"Developmental Psychopathology"; 2) area dello sviluppo ad
espressione somatica, che comprende la trattazione dei disturbi ad espressione
psicosomatica e i disturbi alimentari infantili; 3) area dello sviluppo
relazionale, che comprende i disturbi della regolazione emotiva,
dell'attaccamento e dello spettro autistico; 3) area dello sviluppo affettivo,
che comprende i disturbi d'ansia, ossessivi-compulsivi e le fobie; 4) area
dello sviluppo del comportamento reattivo, che comprende i disturbi del
controllo degli impulsi, e i quadri clinici legati allo stress e al trauma.

Le 48 ore di insegnamento saranno suddivise in:
20 ore di lezioni frontali dedicate all'esame dei diversi quadri clinici, alla
conoscenza della loro espressione sintomatica nelle diverse fasi dell'infanzia,
alla comprensione del significato psicodinamico dei sintomi manifestati dai
bambini, all'approfondimento della differenza tra le manifestazioni
psicopatologiche presentate dai bambini e quelle che possono insorgere nell'adolescenza
e nell'età adulta e all'utilizzo di adeguati strumenti di valutazione, diagnosi
e pianificazione degli interventi specifici per questa fase del ciclo di vita,
attraverso la presentazione di strumenti validati per la popolazione infantile
a livello nazionale e internazionale. Inoltre, 10 ore saranno dedicate all'approfondimento
dell'esposizione dei concetti chiave della psicopatologia infantile nella prospettiva
psicodinamica nel campo dei disturbi alimentari infantili. Infine, 18 ore
saranno dedicate alla descrizione e all'utilizzo degli strumenti di valutazione
per l'infanzia, con riferimento a questionari di autovalutazione e interviste
semi-strutturate. Gli studenti avranno la possibilità di osservare i bambini
attraverso materiale videoregistrato in contesti clinici, di apprendere
praticamente l'uso delle tecniche proposte e di discutere in gruppo.

 

The
programme will be divided into the following general thematic areas: 1)
introduction to the infantile clinical psychology and theoretical clinical
investigation of "Developmental Psychopathology"; 2) area of somatic
expression development, which includes the treatment of psychosomatic
expression disorders and childhood eating disorders; 3) area of relational
development, which includes emotional regulation, attachment and autistic
spectrum disorders; 3) area of affective development, which includes anxiety
disorders, obsessive-compulsive disorders and phobias; 4) area of reactive
behaviour development, which includes impulse control disorders and clinical
pictures related to stress and trauma.

The
48 hours of teaching will be divided into: 20 hours of lectures dedicated to
the examination of the different clinical pictures, to the knowledge of their
symptomatic expression in the different phases of childhood, to the
understanding of the psychodynamic meaning of the symptoms manifested by
children, to the deepening of the difference between the psychopathological
manifestations presented by children and those that may arise in adolescence
and adulthood and to the use of appropriate tools for evaluation, diagnosis and
planning of specific interventions for this phase of the life cycle, through
the presentation of tools validated for the infant population at national and
international level. In addition, 10 hours will be devoted to the deepening of
the key concepts of child psychopathology from a psychodynamic perspective in
the infantile feeding disorders. Finally, 18 hours will be devoted to the
description and use of assessment tools for children, with reference to
self-assessment questionnaires and semi-structured interviews. Students will
have the opportunity to observe infants and children through video-recorded
material in clinical contexts, to practically learn the use of the proposed
techniques and to discuss in groups.

 

 

1.2        
Modalità di svolgimento dell’insegnamento

L’insegnamento si articolerà in una
combinazione di lezioni frontali e di attività pratiche. Le lezioni frontali
mireranno alla descrizione e all'approfondimento dei punti cardine concettuali
della psicopatologia dell'infanzia e dei modelli psicodinamici di comprensione
del funzionamento psichico per la formulazione di adeguati interventi
preventivi e di cura. Le attività pratiche permetteranno agli studenti
un'esperienza pratica diretta con i principali concetti appresi durante le
lezioni frontali. La combinazione delle lezioni frontali e di attività pratiche
saranno funzionali all’acquisizione degli obiettivi di apprendimento, e in
particolare alle competenze di conoscenza e comprensione e a quelle di
applicazione delle conoscenze. L’esposizione dei concetti psicodinamici alla
base della psicopatologia dell'infanzia e la conoscenza dei diversi quadri
clinici contribuirà all’autonomia di giudizio; l’esposizione dei diversi
modelli di assessment contribuirà allo sviluppo delle abilità comunicative; gli
esempi di approcci preventivi o di cura contribuiranno a sviluppare le capacità
di risoluzione dei problemi e a far maturare le abilità di apprendimento da
generalizzare ai diversi contesti che si occupano della salute mentale dei
bambini. Inoltre, durante lo svolgimento delle lezioni saranno organizzati
lavori pratici di gruppo volti all'approfondimento degli argomenti trattati e
dei concetti clinici che si riferiscono al lavoro clinico con i bambini.
Saranno inoltre previste simulate della prova d'esame, per aiutare gli studenti
nella focalizzazione della preparazione e nella comprensione dei concetti
chiave della psicopatologia dell'infanzia.

 

The course will be
divided into a combination of lectures and practice activities. The lectures
will aim at describing and deepening the conceptual cornerstones of infantile
psychopathology and psychodynamic models of understanding the psychic
functioning for the formulation of appropriate preventive interventions and
care. The practice activities and the work proposed in it will allow students
to have direct practical experience with the main concepts learned during the
frontal lessons. The combination of lectures and pratice activitiess will be
instrumental in the acquisition of learning objectives, and in particular in
the knowledge and understanding and knowledge application skills. Exposure of
psychodynamic concepts underlying ainfantile psychopathology and knowledge of
different clinical pictures will contribute to independent judgment; exposure
of different assessment models will contribute to the development of
communication skills; examples of preventive or therapeutic approaches will
contribute to developing problem solving skills and to developing learning
skills to be generalized to different contexts dealing with infants' mental
health. In addition, during the lessons, practical group work will be organized
to deepen the topics covered and clinical concepts that relate to working with
infants and childrens. Simulated exams will also be provided to help students
focus on the preparation and understanding of key concepts of infantile
psychopathology.

 

 

1.3        
Frequenza

La frequenza, altamente
consigliata, permetterà allo studente di comprendere i principali modelli
teorici della psicopatologia dell'infanzia applicati a situazioni cliniche
presentate in Aula. In particolare, attraverso una serie di ausili didattici,
come la lettura di protocolli clinici, oppure la visione di materiale filmato,
lo studente sarà aiutato ad orientarsi nei colloqui clinici con i bambini e
nella comprensione aspetti specifici del loro funzionamento mentale.

 

Attending the course is highly
recommended and will allow the student to understand the main theoretical
models of infant psychopathology applied to clinical situations presented in
the classroom. In particular, through a series of teaching aids, such as
reading clinical protocols, or viewing filmed material, the student will be
helped to orient himself in clinical interviews with infants and children and
in understanding specific aspects of infants and childrens mental functioning.

 

La
tipologia della prova di esame (valutazione) prevede 31 domande a scelta
multipla, con tre alternative di risposta. La prova prevede 45 minuti di tempo.
E' prevista una prova in itinere, sugli argomenti presentati durante le lezioni
. Per superare l’esame è necessario ottenere un voto almeno pari a 18/30. A
tale valutazione corrisponde una sufficiente acquisizione degli argomenti
trattati nel programma dell’insegnamento e delle abilità sviluppate durante
l’insegnamento.

 

The
type of examination (assessment) will include 31 multiple choice questions,
with three alternative answers. The test takes 45 minutes. There will be an
ongoing test on the topics presented during the lessons. To pass the exam you
must obtain a mark of at least 18/30. This assessment corresponds to a
sufficient acquisition of the subjects covered in the teaching program and the
skills developed during teaching.

 

 

 

LIBRI
DI TESTO PER L’ESAME 

Tambelli R. (2017), Manuale di Psicopatologia dell'infanzia, Il Mulino, Bologna.

Cimino
S. (2011), Psicodinamica dell'alimentazione Infantile. Il Pensiero Scientifico,
Roma.

 

Bibliografia di
riferimento

Gli articoli che vengono qui di seguito
elencati non saranno oggetto d’esame:

1) Cimino
S., Cerniglia L., Tambelli R., Ballarotto G., Erriu M., Paciello M., Oppenheim
D., Koren-Karie N. (2019), Dialogues about emotional events between mothers
with anxiety, depression, anorexia nervosa, and no diagnosis and their
children. Parenting-Science and Practice,
1-12.

2) Cimino, S., Cerniglia, L., Porreca, A.,
Ballarotto, G., Marzilli, E., Simonelli, A. (2018), Impact of parental binge
eating disorder: exploring chindren’s emotional/behavioral problems and the
quality of parent-child feeding interactions. Infant Mental Health Journal, 39 (5), pp. 552-568.

3) Cimino S., Cerniglia L.,
Porreca A., Simonelli A., Ronconi L., Ballarotto G. (2016), Mothers and fathers
with Binge Eating Disorder and their 18-36 months old children: a
longitudinal study on parent-infant interactions and offspring’s
emotional-behavioral profiles. Frontiers in Psychology, 7, 580.

4)
Cimino S., Cerniglia L., Almenara C., Jezek S., Erriu M., Tambelli R. (2016),
Developmental trajectories of body mass index and emotional-behavioral
functioning of underweight children: a longitudinal study. Scientific Reports - Nature, 6, 20211.

5)
Cimino S.,
Cerniglia L., Paciello M., Sinesi S. (2013), A six-year prospective study on
children of mothers with eating disorders:
the role of paternal psychological profiles. European Eating Disorders Review, 21, 3, 238-246.Cimino
S
., Cerniglia L., Paciello M., Sinesi S. (2013), A six-year
prospective study on children of mothers
with eating disorders: the role of paternal psychological profiles. European
Eating
Disorders Review, 21, 3, 238-246.

 

3.1.1.1      
Bibliography

Textbooks and
articles indicated below will not be part of the exam:

1) Cimino
S., Cerniglia L., Tambelli R., Ballarotto G., Erriu M., Paciello M., Oppenheim
D., Koren-Karie N. (2019), Dialogues about emotional events between mothers
with anxiety, depression, anorexia nervosa, and no diagnosis and their
children. Parenting-Science and Practice,
1-12.

2) Cimino, S., Cerniglia, L., Porreca, A.,
Ballarotto, G., Marzilli, E., Simonelli, A. (2018), Impact of parental binge
eating disorder: exploring chindren’s emotional/behavioral problems and the
quality of parent-child feeding interactions. Infant Mental Health Journal, 39 (5), pp. 552-568.

3) Cimino S., Cerniglia L.,
Porreca A., Simonelli A., Ronconi L., Ballarotto G. (2016), Mothers and fathers
with Binge Eating Disorder and their 18-36 months old children: a
longitudinal study on parent-infant interactions and offspring’s
emotional-behavioral profiles. Frontiers in Psychology, 7, 580.

4)
Cimino S., Cerniglia L., Almenara C., Jezek S., Erriu M., Tambelli R. (2016),
Developmental trajectories of body mass index and emotional-behavioral
functioning of underweight children: a longitudinal study. Scientific Reports - Nature, 6, 20211.

5)
Cimino S.,
Cerniglia L., Paciello M., Sinesi S. (2013), A six-year prospective study on
children of mothers with eating disorders:
the role of paternal psychological profiles. European Eating Disorders Review, 21, 3, 238-246.Cimino
S
., Cerniglia L., Paciello M., Sinesi S. (2013), A six-year
prospective study on children of mothers
with eating disorders: the role of paternal psychological profiles. European
Eating
Disorders Review, 21, 3, 238-246.